Tegen een lage prijs kopen, kopen, kopen op Black Friday. Overgewaaid uit de USA en sinds 2015 ook in Europa. Veel Nederlandse webwinkels voelen zich genoodzaakt zich aan te sluiten...

Black Friday is een zwarte dag voor de aarde!

Waarom Black Friday niet helpt voor onze planeet?

  • Heb ik het eigenlijk wel nodig? Dit is niet winstgevend voor jou als consument.
  • Eén grote marketingstunt. Veel webshops verhogen net vóór Black Friday hun prijzen, waardoor door korting hoger lijkt dan het eigenlijk is.
  • De opbrengst is voor veel webwinkels is niet winstgevend, omdat de producten tegen een te lage prijs wordt aangeboden.(Check ook bovenstaande video)

Why Black Friday?
Verleiden van de consument tot het kopen van een restproduct zodat men niet met (oude) voorraden blijft zitten.
Triest maar waar: de cyclus van overconsumptie en overproductie wordt op deze wijze in stand gehouden.

Het kan echt anders! De consumenten hebben de touwtjes in handen. Jouw keuze kan het verschil maken. Graag helpen we je een handje op weg.

Koop minder, niet meer

Stel jezelf de vraag: Heb ik het écht nodig?
Je wordt overspoelt door aanbiedingen en kunt de verleiding maar moeilijk weerstaan. Vraag jezelf af voordat je op bestelbutton drukt of je het product echt wel kunt gebruiken. Wat is het doel? Heb ik het misschien al in huis en wat is dan de meerwaarde van twee dezelfde producten in huis?

Tip: Bezoek webwinkels die gekoppeld zijn aan een goed doel, denk maar eens aan het planten van een boom via Treesforall.
Green Friday initiatieven zijn onder meer:
Intratuin, Ikea, Katoenkaatje, Zustainabox, Reflower, Esgii en nog veel meer bedrijven.

En er zijn natuurlijk nog veel meer duurzame webwinkels die milieuvriendelijke producten aanbieden en niet meedoen aan deze hype. Wees kritisch en laat je niet teveel verleiden.

 Ga voor tweedehands, recycling en hergebruik


Het is eigenlijk heel simpel. Vervang die kapotte rits van jouw favoriete jeans en als je niet zo handig bent, breng het dan naar een lokaal naaiatelier.
Bezoek eens een ruilmarkt voor speelgoed, denk maar eens aan Swap Sint. Voor kleding kan je prima terecht bij Vinted.
En is er vast een kringloopwinkel bij jou in de buurt. Spring op de fiets en laat je verrassen.
Wil je nog meer tips? Lees dan verder in de blog voor duurzame cadeaus.

Kies voor kwaliteit en koop lokaal

Wil je toch iets (nieuws) kopen? Denk dan eens aan de lokale ondernemers en steun ze met jouw aankoop. En bedenk: less is more, beter 1 duurzaam en hoogwaardig product, dan meerdere producten die een korte levensduur hebben. Nog meer voordeeltjes: als je lopend gaat of de fiets pakt ipv met de auto, bespaar je weer brandstof en je betaal je ook geen verzendkosten!

Trees for all

Black Friday 2021 zal alle records breken – tijd voor een groen tegengeluid!
Alles wijst erop dat Black Friday dit jaar groter wordt dan ooit. Vorig jaar al werd wereldwijd een record bereikt met online bestedingen van bijna 270 miljard dollar, een stijging van 36% ten opzichte van het jaar ervoor. Ook in Nederland heeft Black Friday 2020 voor recordbedragen gezorgd. De online verkoop was maar liefst 80% hoger dan het jaar ervoor.

Hebben we al deze spullen nodig? Nee. Zo komt jaarlijks ongeveer 85% van de kleding die we kopen op de vuilnisbelt terecht.
Bekendheid Black Friday
Maar liefst 96% van de Nederlanders is bekend met Black Friday, vorig jaar deed iets minder dan de helft een aankoop in deze periode. De verwachting is dat dit jaar de helft van de Nederlanders mee gaat doen aan Black Friday. Gemiddeld wordt er zo’n €200,- besteed op Black Friday. Wij kiezen juist voor Green Friday in plaats van Black Friday. Hoe tof zou het zijn als straks net zoveel mensen bekend zijn met Green Friday?
Impact populaire producten
De populairste productgroepen zijn kleding en elektronica. En die hebben beide een flinke impact op het milieu.

Zo is de kledingindustrie verantwoordelijk voor 10% van de wereldwijde CO2-uitstoot. In Nederland is de gemiddelde CO2-uitstoot van het kopen van nieuwe kleding jaarlijks 455 kilo per persoon volgens Milieu Centraal. Het kopen van spullen, waaronder elektronica, zorgt per persoon voor maar liefst 2.591 kilo CO2-uitstoot. Dat alleen al is bijna 30% van de totale uitstoot die een Nederlander gemiddeld veroorzaakt!

Bron: Treesforall

SUSZ is deelnemer aan de actie – Op Black Friday gaan wij op groen #Green Friday – in samenwerking met Trees for all.

Vind je deze blog leuk?

Mogen we je op de hoogte houden van nieuwe blogs?
Meld je dan hier aan voor onze nieuwsbrief!

Add to cart